Persoanele instituționalizate pot alerta autoritățile printr-o aplicație mobilă

Este disponibilă aplicația prin care persoanele instituționalizate, cu dizabilități intelectuale sau cu afecțiuni neurologice pot alerta autoritățile dacă sunt supuse unor abuzuri,  anunță Centrul de Resurse Juridice.

”De ce e nevoie de o aplicație pentru plângeri? Situația persoanelor închise în centrele din Ilfov a scos la iveală aceeași problemă la nivel național, privind respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități instituționalizate: imposibilitatea de a te plânge atunci când ești victima unui abuz. Aplicația pe care o lansăm astăzi, Ceasul bun, sub forma unui chestionar accesibilizat, răspunde unei nevoi identificate în peste 20 de ani de expertiză în domeniu: această lipsa efectivă a instrumentelor adecvate prin intermediul cărora, persoane din categorii vulnerabile (cu dizabilități intelectuale și/sau psihosociale, dar și cele cu afecțiuni neurologice, instituționalizate) să poată avea acces la justiție (să poată formula sesizări cu privire la fapte de natură penală ale căror victime sunt, să își poată revendica drepturile sau cere reevaluarea măsurilor de ocrotire instituite)”, scrie CRJ pe pagina de Facebook.

Se vor achiziționa telefoane mobile

CRJ mai anunță că va achiziționa telefoane mobile și că va solicita Ministerului Muncii  fonduri pentru telefoane sau tablete. ”Orice persoană trebuie să aibă dreptul de a se plânge, mai ales persoanele aflate în astfel de instituții privative de libertate. Totuși, cei mai mulți dintre cei instituționalizați nu au telefon mobil/nu au acces la un telefon mobil. CRJ va achiziționa 60 de telefoane pe care le va distribui în centre și/sau spitale și secții de psihiatrie. Știm însă că o astfel de măsură nu poate cum să răspundă logistic nevoii identificare în teren. Prin urmare:  CRJ va solicita Ministerului Muncii și Ministerului Sănătății să aloce fonduri astfel încât, similar altor spații privative de libertate, să existe în fiecare cameră cel puțin un telefon sau o tabletă (sau alt dispozitiv electronic) care să fie dat în uz rezidenților pentru a se putea plânge.CRJ apreciază că este necesar ca, în standardele de licențiere care privesc toate serviciile sociale și medicale, publice sau private, pentru tineri, adulți sau vârstnici, să fie menționată obligativitatea facilitării accesului la telefon/tabletă pentru sesizarea oricăror situații de către rezidenți”, anunță CRJ.

Citește și- DUPĂ BUDĂI, PLEACĂ ȘI FIREA DIN GUVERN. VEZI REACȚIA FOSTULUI MINISTRU AL FAMILIEI